Laagste prijsgarantie
Beste online reisbureau
TrustPilot 9.0!
Terug naar nieuwsoverzicht
29 juni 2020

Veelgestelde vragen coronavirus Allianz reis- en of annuleringsverzekering

Veelgestelde vragen Allianz Assistance

Voor reizigers die de komende maanden op reis gaan of momenteel in het buitenland verblijven staan hieronder de meest gestelde vragen over de dekking van de reis- en annuleringsverzekering van Allianz op een rij. Nog uw reis- en of annuleringsverzekering afsluiten? Regel dit via deze link. Let op: een annuleringsverzekering kunt u voorlopig enkel binnen 7 dagen na boeking nog afsluiten.

Ik heb verschijnselen van corona, wat moet ik doen? Dat is erg vervelend. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de coronalijn om je te laten testen (0800-1202) of met jouw huisarts als je in Nederland verblijft en onze alarmcentrale via +31 (0)20 592 9292 als je op vakantie bent.

Ik wil mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten dan vergoed?
Het uitbreken van het coronavirus of het inperken van versoepelingen door de overheid is geen geldige reden om te annuleren. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Mogelijk kunnen zij jou helpen met een oplossing. Heeft u zelf corona? Dan is dit wel een geldige reden.  

Wat als ik besmet raak met het coronavirus op mijn bestemming?
Word je tijdens je reis in één van de gebieden waar het coronavirus heerst ziek? Dan adviseren we om zo snel mogelijk contact op te nemen met onze alarmcentrale via het telefoonnummer +31 (0) 20 592 9292. Geldt er geen negatief reisadvies (kleurcode oranje of rood) dan worden de medisch kosten volledig vergoed als je de dekking Medische kosten hebt afgesloten. Ook worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van meereizende gezinsleden en één reisgenoot vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed.

Het reisadvies van de overheid is tijdens mijn reis van geel naar oranje (alleen noodzakelijke reizen) gegaan. Biedt de reisverzekering dan dekking?
Ja, als er op de datum van vertrek nog geen oranje (of rood) reisadvies door de overheid is afgegeven, dan blijft de dekking gehandhaafd. Het advies is echter wel zo spoedig mogelijk naar Nederland terug te keren.

Ik ben geweigerd bij de gate omdat ik verkouden ben. Krijg ik mijn annuleringskosten vergoed?
Niet toegelaten worden op een vlucht vanwege een verkoudheid is géén verzekerde gebeurtenis, maar een eis van de luchtvaartmaatschappij. In dat geval vergoeden wij niet de annuleringskosten. Wij adviseren je contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en met hen na te gaan wat er mogelijk is.

Ik heb mijn reis geannuleerd vanwege het coronavirus. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen?
Ja, je kan je reisverzekering opzeggen en je ontvangt je premie hiervoor terug.

Ik heb mijn reis geannuleerd vanwege het coronavirus. Kan ik mijn kortlopende annuleringsverzekering opzeggen en de premie terugkrijgen?
Heb je de kortlopende annuleringsverzekering vóór 1 november 2019 gesloten dan kom je in aanmerking voor premierestitutie. Neem hiervoor contact met ons op. Een kortlopende annuleringsverzekering gesloten na 1 november 2019 kan je niet tussentijds opzeggen. Ook krijg je de betaalde premie niet terug. De doorlopende annuleringsverzekering kun je na het eerste jaar tussentijds wijzigen of opzeggen.

Bron: Allianz Assistance