checkLaagste prijsgarantie
checkBeste online reisbureau

ALGEMEEN

Hoe werkt Tjingo?

Veel van onze reizen kun je direct online boeken. Staat je reis niet online? Bel ons dan gerust, of start een chat. Je kunt ook het aanvraagformulier invullen.

Tjingo hanteert een unieke Matsgarantie. Kort gezegd houdt dit in: zie je exact dezelfde reis elders goedkoper? Dan boekt Tjingo deze tegen dezelfde prijs, vaak nog met éxtra korting! 

Tjingo is aangesloten bij de ANVR en SGR. Zo weet je zeker dat je vakantie wordt verzorgd door gekwalificeerde medewerkers en dat je geen financieel risico loopt als het gaat om vooruitbetaalde bedragen.

Krijg ik dezelfde service en kwaliteit als bij het reisbureau in mijn woonplaats?

Jazeker! Tjingo is net als het stenen reisbureau bij je in de buurt onafhankelijk en zelfstandig, maar dan online. Het enige dat je zelf doet, is het uitzoeken van de reis. Maar zelfs hier kunnen wij je bij helpen!

Door de jarenlange ervaring van onze medewerkers kunnen zij je uitstekende service en kwaliteit leveren. Wij zijn aangesloten bij de ANVR en SGR, zodat u geen financiële risico's loopt.

Via Tjingo heb je  dus de service en expertise van een reisbureau en de snelheid en het gemak van internet!

Wie voeren de directie van Tjingo?

De dagelijkse leiding van Tjingo is in handen van Sander Janssen. Tjingo is gevestigd in Rotterdam en Almere en bij de Kamer van Koophandel in Rotterdam geregistreerd onder de naam Reas Reizen.

Hoe kan ik een reis boeken?

Je kunt een reis op verschillende manieren boeken. Dit kun je zelf online doen of via onze medewerkers, zowel online als offline. Onze medewerkers kunnen telefonisch, per chat of per e-mail een boeking voor je maken. Kom je liever langs in Rotterdam of Almere? Maak dan een afspraak.

Via de zoekbalk kan je direct op zoek naar je gewenste reis. Zoek hier op hotelnaam, land, of bijvoorbeeld de streek waar je heen wilt. Wanneer je een geschikte accommodatie hebt gevonden ga je  verder naar de prijstabel.

Hier klik je op de gewenste datum. Je krijgt nu direct een beschikbare prijs te zien. Je kunt hier in de meeste gevallen ook uit andere beschikbare vluchten en kamers kiezen. Wanneer je op boeken klikt, ga je het boektraject in.

Je kunt ook een reis boeken die Tjingo niet online heeft staan. Ons aanbod is namelijk nog veel groter! Heb je  bijvoorbeeld een leuk hotel gezien in Spanje, maar staat deze niet bij ons op de website, dan kun je altijd bij ons navraag doen of wij dit hotel alsnog aan kunnen bieden.

Wat is het verschil tussen essenties en preferenties?

Soms kan een reis niet voor je doorgaan tenzij deze voldoet aan een bepaalde voorwaarde. Het gaat dan bijvoorbeeld om aanpassingen aan de kamer in verband met medische klanten of een dieet. Denk hierbij aan geen dons op de kamer of een kamer op de begane grond. Wij vragen dit dan voor je aan als medische essentie. Essenties zijn alleen op medische basis aan te vragen. 

Komt de essentie akkoord? Dan bent u van deze voorkeur gegarandeerd. Hiervoor worden dan €35,- essentiekosten berekend. Komt de essentie niet akkoord dan vervallen de essentiekosten en mag u de reis kosteloos annuleren.

Je kan een voorkeur ook als kosteloze preferentie doorgeven. De leverancier probeert dan rekening te houden met je voorkeur, maar hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Je  reis wordt dan ook ingeboekt en je bent de reissom verschuldigd ook als niet aan deze voorkeur wordt voldaan.

Bij preferenties moet je denken aan voorkeuren die geen vereiste zijn. Bijvoorbeeld een kamer zo hoog mogelijk omdat je graag een mooier uitzicht wenst, of een kamer die rustig is gelegen.

Tip: vraag per e-mail bevestiging van de acceptatie van je essentie. Volgens de ANVR Voorwaarden die van toepassing zijn op je boeking binden essenties pas, zodra deze door de touroperator zijn bevestigd (artikel 2 lid 8).

Rekent Tjingo boekingskosten?

Tjingo rekent €35 dossierkosten.

Wat houdt de Matsgarantie in?

Informatie over de Matsgarantie kun je hier terugvinden.

Zijn alle touroperators die jullie aanbieden lid van het Calamiteitenfonds?

Tjingo is aangesloten bij het Calamiteitenfonds en dat betekent dat je automatisch de Calamiteitenfondsdekking bijboekt. Dit geldt ook voor Duitse touroperators.

Voor het Calamiteitenfonds betaal je een bijdrage van €2,50 per boeking (per 9 personen). Deze bijdrage is verplicht. Meer informatie over wat een calamiteit precies inhoudt en wanneer deze leidt tot uitkering kun je vinden op de website van het calamiteitenfonds.

Zijn alle touroperators aangesloten bij de ANVR/SGR?

Bij Tjingo boeken we ook regelmatig reizen bij grote Duitse touroperators zoals Alltours, Schauinsland, en Der Touristiek/ITS/Jahn Reisen. Het is belangrijk te weten dat zij niet zijn aangesloten bij de ANVR en SGR, welke Nederlandse garantiefondsen zijn. 

Toch kun je met een gerust hart een reis van Duitse touroperators boeken bij Tjingo. Zij zijn via hun eigen Duitse gelijkwaardige organisatie gedekt. Deze dekking komt overeen met de Nederlandse.

Waar vind ik de voorwaarden van Tjingo Matsdeal/Flextours

De voorwaarden van de Tjingo Matsdeal, ook wel Flex Tours genoemd, kun je terugvinden via de volgende link: https://www.tjingo.nl/reisvoorwaarden-tjingo-matsdeal

ANNULERINGEN

Hoe kan ik mijn reis annuleren?

Als je je reis onverhoopt geheel of deels moet annuleren zullen hier de annuleringskosten van de touroperator voor gelden.

Bij een annulering moeten wij hiervan schriftelijk het verzoek tot annuleren ontvangen. Dit kan alleen vanaf het e-mailadres vanaf de hoofdboeker. Je ontvangt dan schriftelijk van ons een overzicht van de kosten. Wens je de reis te annuleren en ga je akkoord met de kosten dan dien je dit als antwoord op ons bericht te bevestigen. Hierna ontvang je een annuleringsnota die je kunt proberen te declareren bij je annuleringsverzekering.

De annuleringskosten zullen worden berekend over de reissom exclusief de eventueel afgesloten annuleringsverzekering. Ook bij annulering betaal je deze premie.

Houd  er rekening mee dat er andere voorwaarden gelden bij samengestelde reizen. Hierbij zijn de annuleringskosten in de meeste gevallen 100%. Wij raden je aan de kosten bij ons op te vragen.

AUTOHUUR

Kan ik een auto huren via Tjingo?

Ja, ook autohuur kunnen wij voor je bijboeken. Zo verken je de omgeving in optimale vrijheid. Autohuur kun je eenvoudig bijboeken tijdens of na het boeken. Onze autohuur verloopt via SunnyCars. Houd er rekening mee dat er ter plaatse vaak een waarborg betaald dient te worden die bijna altijd alleen via creditcard wordt geaccepteerd. Deze dient dan op naam van de hoofdbestuurder te staan.

Mocht je hier vragen over hebben dan kunt u deze altijd telefonisch of per e-mail aan ons stellen.

Moet ik ter plaatse nog verzekeringen afsluiten voor de huurauto?

Nee, dit is niet nodig. Bij SunnyCars, via wie wij de auto huren, bent u all-risk verzekerd. 

BESTEMMINGEN

Is mijn bestemming wel veilig?

Daar mag je wel vanuit gaan. Wanneer een bestemming onveilig is om naartoe te reizen zal het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies afgeven en word de reis geannuleerd. Bekijk tips en adviezen van de Rijksoverheid via hun website.

BETALING

Hoe is de prijs berekend?

De prijzen van touroperators en leveranciers worden met een kleine vertraging geleverd. De actuele prijs wordt opgeroepen op het moment dat je de prijs aanklikt in de prijstabel. 

Als je doorklikt vanuit de prijstabel controleren wij de actuele beschikbaarheid en prijs extra in het systeem van de touroperator of leverancier. De prijsberekening die je vervolgens onderaan de kassabon krijgt te zien, is de prijsberekening die op dat moment actueel door de touroperator is bevestigd.

Als je  dus daadwerkelijk gaat boeken, kijken wij in het reserveringssysteem van de touroperator, zodat we zeker weten dat de prijs klopt en Tjingo echt die prijs kan garanderen.

De prijstabel is indicatief en geeft prijzen weer op basis van de voordeligst mogelijke boeking. Onderaan de kassabon kan dus een groot verschil ontstaan ten opzichte van de prijstabel. Dit is onder andere afhankelijk van het aantal reizigers en de kamerbezetting.

Soms komt het voor dat de actuele prijzen wel bij ons bekend zijn, maar dat je zelf  nog de oude prijzen online ziet. In dat geval raden wij je aan de cookies van je browser te verwijderen of de prijs via een andere browser op te zoeken.

Hoe betaal ik mijn geboekte vakantie?

Boek je je reis online dan kun je die direct met iDeal betalen.Belgische klanten kunnen betalen via Bancontact/MrCash. Het duurt enkele werkdagen voor je betaling is terug te zien op je reisoverzicht.

Buiten zeven weken voor vertrek geldt een aanbetalingsbedrag van 15% van de reissom. Vertrekt je reis sneller dan dat dan betaal je direct de gehele reissom. Boek je een FLEX-product dan kan het aanbetalingspercentage afwijken.

Het restantbedrag voldoe je zeven weken voor vertrek. Dit kan per iDeal via de link die in de herinneringsmail wordt verzonden. Je kunt het ook per internetbankieren overmaken, houd er dan rekening mee dat de betaling per enkele werkdagen later bij ons binnenkomt.

In Rotterdam kan op kantoor worden gepind of contant worden betaald. In Almere kun je alleen contant betalen. Er is geen wisselgeld.

Wil je per creditcard betalen? Dit kan alleen telefonisch.

BOEKING

Verkoopt Tjingo ook losse vliegtickets?

Via Tjingo kun je ook losse vliegtickets boeken. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op, start een chat of stuur ons een e-mail.

Welke touroperators kan ik via Tjingo boeken?

Tjingo biedt reizen aan van de meeste grote touroperators, ook uit Duitsland Er is dan ook bijna geen hotel te vinden dat niet via Tjingo geboekt kan worden. 

Er zijn een paar touroperators die niet worden aangeboden. Dit zijn touroperators die hun reizen niet via onafhankelijke reisbureaus verkopen en alleen rechtstreeks aan de klant. Dit noemen wij ‘direct sellers’. Wij raden je echter wel aan om een offerte aan te vragen voor de gewenste reis. Aangezien wij ook reizen zelf samenstellen is de kans groot dat wij alsnog je reis kunnen aanbieden.

Hoe krijg ik actuele informatie over beschikbaarheid?

Als je een prijs berekent op de website, wordt er direct contact gemaakt met het systeem van de touroperator. De actuele reissom wordt vervolgens weergegeven onderaan de kassabon. Kun je een prijs berekenen, dan is de reis beschikbaar.

Tjingo doet zijn uiterste best om de website zo up to date mogelijk te houden en je alleen reizen te tonen die ook daadwerkelijk beschikbaar zijn.

Waarom moet ik een thuisblijver opgeven?

Hier vul je het telefoonnummer in van degene die Tjingo kan bellen wanneer er onverhoopt iets mis mocht gaan tijdens je vakantie en je niet meer aanspreekbaar bent, of wanneer wij je voor zeer belangrijke informatie niet kunnen bereiken. We hopen deze uiteraard niet te hoeven gebruiken!

Wat vul ik in bij opmerkingen?

Hier kun je alle opmerkingen, essenties en preferenties doorgeven. Wij zullen hier, waar mogelijk, rekening mee houden. Voor belangrijke informatie kun je het beste even bellen.

Krijg ik een bevestiging van mijn boeking?

Zodra Tjingo je reis heeft ingeboekt of gecontroleerd bij de touroperator of leverancier(s) ontvang je van ons een bevestiging per e-mail. Je ontvangt binnen 48 uur de definitieve boekingsbevestiging/ factuur per e-mail. Houd hierbij rekening met onze openingstijden.

Wat gebeurt er na dat ik ‘definitief boeken’ klik?

Met deze klik heb je  een definitieve boeking gemaakt. De reis staat definitief ingeboekt bij de touroperator. Binnen 48 uur na het boeken ontvang je  van ons uw definitieve boekingsbevestiging/ factuur per e-mail. Door op deze knop te klikken accepteer je de ANVR-reizigersvoorwaarden en ben je een financiële overeenkomst met ons aangegaan.

Zijn de prijzen van de website altijd up to date?

De prijzen op onze website worden dagelijks aangeleverd door touroperators en leveranciers. Het gaat om vele miljoenen reiscombinaties en prijzen.

Wanneer je op een prijs in de prijstabel klikt vragen wij de actuele prijsinformatie op bij de touroperator of leverancier. Op dat moment kan de prijs alweer veranderd zijn ten opzichte van de tabel. Dit komt omdat touroperators en leveranciers werken met flexibele prijzen die worden gebaseerd op onder andere beschikbaarheid.

Onder andere kan dit te maken hebben met vliegtuigstoelen die uitverkocht dan wel extra ingekocht zijn, of een prijsklasse die niet meer beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor de accommodatie. Je prijs kan dus omhoog gegaan zijn, maar gedurende de dag kunnen prijzen ook omlaag gaan.

Tot hoeveel dagen voor vertrek kan ik een reis boeken (last minute)?

Je kunt tot ongeveer twee dagen voor vertrek nog een reis boeken via onze website. Deze periode is gedeeltelijk afhankelijk van de touroperator die uw reis verzorgt.

Houd hierbij ook ernstig rekening met onze kantoortijden. Boekingen en reisbescheiden worden handmatig gecontroleerd, verwerkt en verzonden. Boek je buiten kantoortijden via de website een reis dan kunnen je niet garanderen dat je de reisbescheiden op tijd ontvangt.

Wil je kort voor vertrek een reis boeken vanuit een offerte, of bijvoorbeeld telefonisch, dan is de voorwaarde wel dat je de reisdocumenten pas ontvangt zodra de gehele betaling van de reis bij ons binnen is. Op zo'n korte termijn zullen wij je altijd om een betalingsbewijs vragen.

Reizen met vertrek de eerstvolgende dag kunnen in de meeste gevallen helaas niet meer in behandeling worden genomen. Wij raden je echter wel aan telefonisch of per e-mail contact met ons op te nemen om na te vragen of wij de reis alsnog in kunnen boeken.

Kan ik bij jullie ook een optie nemen?

Moet je nog overleggen met je reisgezelschap? Heeft de baas je nog geen vrij gegeven? Of twijfel je nog? Dan kun je, in de meeste gevallen, een vrijblijvende optie op de reis nemen. Of dit mogelijk is is afhankelijk van bij wie we de reis boeken en wanneer de reis vertrekt.

Is dit mogelijk? Dan vraagt Tjingo de touroperator om de reis even voor je vast te houden. Indien je de reis toch wilt boeken, hoeft je niet bang te zijn dat de reis intussen al is uitverkocht. 

Een optie nemen op reizen binnen 6 weken voor vertrek en samengestelde reizen is niet mogelijk.

Wil je een optie? Bel, chat of e-mail ons dan gerust. Of vul het optieformulier in. Tjingo zal de optie dan per e-mail aan je bevestigen middels een optiebevestiging. Wij geven je daarin een uiterlijke optiedatum door. Wanneer je besluit niet te reserveren, geef dit dan uiterlijk voor het verstrijken van de optietermijn door. Dit kan per e-mail of telefonisch. Vernemen wij voor die datum niets dan wordt de boeking automatisch definitief. Een optie is dus zeer handig, maar let op dat de termijn niet verloopt! Wens je na deze datum de reis te annuleren dan kunnen hier annuleringskosten aan verbonden zitten.

Let op! Je dient dus zelf tijdig aan Tjingo door te geven dat de optie vervalt en de boeking niet doorgaat. Bij geen bericht van uw kant, blijft de boeking staan.

Wat betekent een reis op aanvraag?

Een reis op aanvraag houdt in dat de touroperator geen kamers en/of vliegtuigstoelen meer standaard op voorraad heeft. De ingekochte kamers en/of vliegtuigstoelen zijn al verkocht. De touroperator gaat dan proberen een kamer aan te vragen bij het hotel en/of stoelen bij de luchtvaartmaatschappij.

Komt de aanvraag akkoord, dan is de boeking definitief en zijn de ANVR Reisvoorwaarden en/ of boekingsvoorwaarden van toepassing. Je kunt op dat moment dus niet meer kosteloos van de boeking afzien. De (aan)betaling dient ook als gebruikelijk voldaan te worden omdat bij een akkoord de boeking direct definitief is.

Komt de aanvraag niet akkoord, dan vervalt de boeking of wordt er een alternatief aangeboden.

Wat is de status van mijn aanvraag/boeking?
Staat je boeking op aanvraag? Dan houden we je altijd per e-mail of telefonisch op de hoogte. Als je aanvraag akkoord is gekomen ontvang je daarna nog een definitieve bevestiging.

Waarop moet ik letten bij het opgeven van mijn reisgezelschap?

Geef altijd je gehele eerste voornaam en volledige achternaam volgens paspoort op. Een eventuele tweede of derde voornaam invullen is niet nodig, tenzij deze op het paspoort met een koppelteken staat zoals bijvoorbeeld Jean-Louis.

 Schrijf eventuele tussenvoegsels helemaal uit (geen 'vd' maar 'van den'). Ook eventuele accenten zoals ë, ï of é laat je weg. Deze worden niet vermeld op het ticket.

Ben je getrouwd/geregistreerd en heb je de naam van je partner aangenomen? Vul dan je geboorte- of meisjesachternaam in zoals deze op het paspoort of je ID-kaart staat vermeld. De gegevens zoals ingevuld komen op je reisdocumenten te staan en moeten overeenkomen met het document dat u aan de grens en bij het inchecken laat zien.

Reis je met kinderen of baby's, zorg er dan voor dat je de geboortedata correct aan ons doorgeeft. De leeftijden zijn van groot belang in verband met eventuele kortingen. Houd er rekening mee dat niet de leeftijd op de dag van boeking geldt, maar de leeftijd op de dag van vertrek!

Het is ook belangrijk dat je deze gegevens bij het boeken direct goed invult omdat wij na het boeken kosten in rekening moeten brengen als er iets gewijzigd moet worden. Deze kosten worden aan ons opgelegd door de touroperator of leverancier en moeten wij daarom doorberekenen.

Waarop moet ik letten bij het type kamer/appartement?

Wanneer je een offerte aanvraagt of een reis boekt, geef dan aan welk(e) kamertype(s) je wilt aanvragen en hoeveel. Denk hierbij ook aan de kamerindeling; wie komt bij wie op de kamer?  Soms kan een andere indeling invloed hebben op de reissom. Vaak zitten er restricties aan het aantal volwassenen of kinderen dat in een bepaald kamertype mag verblijven.

Zie je een voordeelkamer? Dit is vaak een gunstig geprijsde kamer, maar let er hierbij op dat de ligging ten opzichte van de faciliteiten minder gunstig kan zijn. Of wanneer er gerenoveerde en niet-gerenoveerde kamers in de accommodatie zijn betreft een voordeelkamer vaak een niet-gerenoveerde kamer. Wil je meer informatie over en specifieke accommodatie? Neem dan contact met ons op.

DE WEBSITE

Hoe kan ik mijn account opzeggen via Tjingo?

Je kunt je account opzeggen door ons een bericht te sturen via het contactformulier of door telefonisch contact met ons op te nemen op 088-66 55 999. Je kunt er ook voor kiezen uw account te laten bestaan om er in de toekomst gebruik van te kunnen maken. Er zijn immers geen kosten aan het account verbonden.

Hoe kan ik mij aan of afmelden voor de nieuwsbrief of andere aanbiedingen?

In onze nieuwsbrief bieden wij je een extra scherp geprijsd aanbod aan. Vaak vind je hier ook een extra kortingscode voor een nieuwe boeking!

Afmelden voor de nieuwsbrief kan via de link ‘afmelden’ onderaan de nieuwsbrief.

Ik heb een probleem met inloggen of ben mijn inloggegevens kwijt

Wanneer je de melding “Het inloggen is mislukt. Controleer uw e-mailadres en wachtwoord.” krijgt, heb je waarschijnlijk je gegevens niet juist ingevuld. Misschien is het e-mailadres of het wachtwoord onjuist. 

Mocht je zeker weten dat dit niet het geval is, vraag  dan telefonisch, per chat of per e-mail je gegevens bij ons op. Je krijgt dan direct een e-mail van ons met hierin uw inloggegevens.

Houd er rekening mee dat we je alleen een nieuwe uitnodiging kunnen sturen wanneer er een lopende boeking is. Het is niet nodig om ingelogd te zijn om een nieuwe reis te boeken. Deze wordt later aan je account toegevoegd.

KORTINGSACTIES EN WAARDEBONNEN

Op welke reizen krijg ik de beste deal?

Als je bij Tjingo een reis boekt ontvang je alle kortingen die je rechtstreeks bij de touroperator ook krijgt. Je krijgt dus de (vroegboek)kortingen, aanbiedingen, last minute korting etc!

Boek je een door ons zelf samengestelde reis, dan ontvang je  een aantrekkelijke korting van ons. Deze korting hebben wij al verwerkt in de reissom op de website.

Wat is de vroegboekkorting en tot wanneer geldt deze?

Bij de aanvang van een seizoen weet een touroperator nog niet hoeveel vakanties hij gaat verkopen. Hij koopt al wel veel kamers en stoelen in, dus in het begin van het seizoen is het belangrijk om een bepaalde bezetting te realiseren. Dit maakt dat touroperators hun vakanties vaak vroeg in het seizoen met extra kortingen verkopen. Dit noemen we vroegboekkortingen.

Deze periode is meestal gedurende de eerste weken na de start van een nieuw seizoen. Later in het seizoen, als een touroperator al wel een goede bezetting heeft, maar toch nog denkt niet alles te kunnen verkopen, gaat hij soms reizen verkopen met korting. Dan noemen we het lastminute kortingen. Echter is de keuze dan over het algemeen beperkter dan vroeg in het seizoen.

Via Tjingo krijg je ook alle vroegboekkortingen van de touroperators. Deze kortingen zijn al verwerkt in de totale reissom.

Kan ik nog inloggen met mijn Vakantiekaart?

Nee, de Vakantiekaart is niet meer te gebruiken.

Ik heb een kortingscode ontvangen, hoe lever ik die in?

Heb je van ons een kortingscode ontvangen? Deze kun je tijdens het boekingsproces inleveren. Let er wel op dat je reis voldoet aan de voorwaarden voor het inleveren van deze kortingsbon.

Op reizen onder de €1000,- mag geen korting worden ingeleverd. Kortingen mogen ook niet worden gecombineerd. 

OP DE BESTEMMING

Zijn er extra kosten ter plaatse?

In eerst instantie betaal je je reissom rechtstreeks aan ons. Soms berekent een accommodatie extra kosten die alleen ter plaatse betaald kunnen worden. Denk dan bijvoorbeeld aan een borg voor de kamer, toeristenbelasting, de huur van bedlinnen of een kluisje of eindschoonmaakkosten. 

Wanneer deze vooraf bij ons bekend zijn vindt je deze terug onder de ‘aanvullende informatie’ op je boekingsbevestiging. Ten alle tijde is de informatie op de website van de touroperator lijdend. 

Wil je deze voor het boeken weten dan raden we je aan te kijken op de website van de touroperator. Kom je er niet uit, neem dan gerust contact met ons op.

Krijg ik informatie over eventuele inentingsverplichtingen?

Omdat wij niet medisch zijn geschoold zijn mogen wij je hierover geen persoonlijk advies geven. We raden je aan contact op te nemen met je huisarts of de lokale GGD. Of een vaccinatie wel of niet is aan te raden is soms afhankelijk van je eigen gezondheidssituatie. Wanneer een land een vaccinatie verplicht stellen wij je hiervan op de hoogte. Met je huisarts kan dan worden besproken of het verstandig is om wel of niet naar dit land af te reizen.

Neem ook een kijkje op de officiële website van de overheid, RIVM.

Ik heb een klacht over mijn accommodatie

Indien je ontevreden bent of een klacht hebt over de accommodatie, dan dien je dit direct te melden aan de receptie van de betreffende accommodatie en aan de reisleiding ter plaatse. Mocht je het gevoel hebben dat je niet naar tevredenheid bent geholpen, dan kun je direct telefonisch contact opnemen met Tjingo of de betreffende organisatie die jouw reis uitvoert.

Tjingo hanteert deze handelswijze vanwege het feit dat op het moment dat jouw vakantie voorbij is, wij de problemen op bestemming niet meer kunnen oplossen. Indien je de problemen kenbaar maakt op bestemming, kunnen deze veelal verholpen worden. Klachten die niet kenbaar worden gemaakt op locatie en waarvoor geen klachtenformulier is ingevuld, worden in Nederland dan ook niet in behandeling genomen.

Wanneer je jouw klacht ter plaatse kenbaar hebt gemaakt en deze niet naar wens is opgelost, heb je de mogelijkheid om tot één maand na afloop van jouw reis op schriftelijke wijze, met motivatie, jouw klacht in te dienen. Een klachtenformulier zonder motivatie is onvoldoende.

Het klachtenformulier kun je mailen naar klantenservice@tjingo.nl Per post kun je jouw klacht versturen naar:
Tjingo
Afdeling klachten
Dorpsweg 98
3083LE Rotterdam

Indien je een klacht hebt over de totstandkoming van de boeking, dan kun je deze, uiterlijk binnen één maand na kennisname van het proces met betrekking tot de klacht, bij ons indienen. Dit kun je op schriftelijke wijze doen, naar het bovenstaande adres. Meer informatie kun je vinden in de ANVR reisvoorwaarden.

REISDOCUMENTEN

Waar vind ik mijn reizen?

Een overzicht van je reizen vindt je terug onder "Mijn account" wanneer je bent ingelogd. Je kunt rechts bovenaan op de website inloggen met je e-mailadres en wachtwoord.

Hoe en wanneer krijg ik de reisbescheiden toegestuurd?

Jouw reisbescheiden worden circa 1 week voor vertrek per mail naar je toegestuurd.

Waarom heb ik geen ticket?

Tegenwoordig wordt gewerkt met ticketloze vluchten. Je ontvangt daarom alleen een reisschema met een reserveringsnummer waarbij je bij de luchtvaartmaatschappij kan inchecken om een instapkaart te krijgen.

Krijg ik informatie over eventuele visumverplichtingen?

Kijk altijd goed bij de ‘aanvullende informatie’ op je boekingsbevestiging. Eventuele belangrijke visuminformatie wordt hier vernoemd. Voor Turkije ontvang je een uitnodiging per e-mail om dit via ons aan te vragen.

Conform de ANVR Voorwaarden ben je zelf verantwoordelijk voor het hebben van de benodigde reisdocumenten, zoals visum en paspoort.

Kijk ook op de website van de Rijksoverheid voor meer visuminformatie.

Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

Voor sommige landen is een visum verplicht. Wij zullen je na jouw boeking hier zo goed mogelijk over informeren. Tevens kun je per land informatie vinden over grensdocumenten via www.cibt.nl.

Indien je naar Egypte reist, is het noodzakelijk een visum te kopen bij de visumbalie alvorens je door de paspoortcontrole gaat. De kosten van dit visum wijzigen continue. Neem voor de actuele prijzen contact op met een van onze medewerkers.

VERZEKERINGEN

Moet ik een verzekering afsluiten?

Je kunt tijdens of na het boeken een verzekering bij ons afsluiten. Wij sluiten je verzekering af bij Allianz. Let erop dat een annuleringsverzekering uiterlijk zeven dagen na definitief boeken kan worden afgesloten. Een reisverzekering kun je de dag voor vertrek nog afsluiten.

Een annuleringsverzekering ben je niet verplicht om af te sluiten. Deze verzekering sluit je af om je reissom te beschermen. Moet je je reis vroegtijdig of tijdens de reis onverhoopt afbreken dan kun je mogelijk je geld terugvragen van deze verzekering. Dit moet dan wel een volgens jouw verzekering bepaalde geldige annuleringsreden zijn. Denk hierbij aan ziekte of overlijden van eerste- en tweedelijns familieleden of jezelf of het plotsling een huurwoning toegewezen krijgen. De premie van een kortlopende annuleringsverzekering bedraagt ongeveer 7% van de reissom. Alle reeds bekende mogelijke annuleringsredenen zoals bestaande ziekten worden niet gedekt door de annuleringsverzekering. Sluit je geen annuleringsverzekering af en moet je alsnog annuleren dan ben je ten hoogste je reissom kwijt.

Een reisverzekering mag volgens de ANVR Voorwaarden door een reisbureau worden verplicht. Dit is omdat deze enorm belangrijk is. De reisverzekering dekt onder andere schade aan je bagage, medische kosten en eventuele repatriëring in geval van overlijden. Deze kosten kunnen in het buitenland astronomisch hoog oplopen terwijl de premie van de reisverzekering erg laag is. 

 

Ik heb al een zorgverzekering, moet ik alsnog een reisverzekering afsluiten?

Ja. Zorgverzekeringen hebben een zeer beperkte buitenlanddekking. Bovendien is hierin ook niet je bagage meeverzekerd. Stel je breekt je been tijdens je vakantie, dan keert de zorgverzekering een bedrag uit dat gelijk is aan wat het zou kosten om je been in Nederland te genezen. Echter zijn zorgkosten in Nederland relatief laag ten opzichte van het buitenland. Vaak kom je in het buitenland terecht in een privékliniek waar de kosten nog veel hoger zijn. Een zorgverzekering dekt deze kosten niet, een reisverzekering wel. Als je je bedenkt dat een rit in een ambulance in de Verenigde Staten kan oplopen tot duizenden Euro's, dan valt de premie van een paar Euro van een reisverzekering weer mee, toch?

VLIEGREIS

Is de transfer inbegrepen?

Bij een normale pakketreis of samengestelde reis is de transfer vrijwel altijd inbegrepen tenzij dit anders vermeld wordt. Let hierbij ook goed op het kopje ‘errata’ of ‘belangrijk lees meer’.  Houd er rekening mee dat de standaard bijgeboekte transfer altijd gedeeld shuttlevervoer is. Wil je een privétransfer bijboeken? Dit kan via onze medewerkers.

Bij stedentrips (denk hierbij aan een mooie reis naar bijvoorbeeld Praag, Valencia, Boedapest etc) is je transfer nooit inbegrepen.

Bij touroperator De Jong Intra is transfer nooit inbegrepen.

Sinds 1 november 2018 is de transfer bij touroperator Corendon niet meer inbegrepen. Deze is bij te boeken voor €15,- per volwassene en €7,50 per kind jonger dan 12 jaar. (Prijzen van november 2019)

Twijfel je of de transfer is inbegrepen op jouw reis, vraag dit dan voor de zekerheid na voordat je boekt. Dit kan telefonisch, per chat of per e-mail.

Heb ik een tussenlanding?

Op sommige routes vindt een tussenlanding plaats. Het vliegtuig landt dan op een luchthaven op je route en te tanken of passagiers in en uit te laten. Gemiddeld duurt een tussenlanding 45 minuten tot anderhalf uur. Soms wordt je gevraagd het vliegtuig te verlaten en te wachten in een transithal.

Wanneer een tussenlanding vooraf bij ons bekend is vindt je dit terug in het vluchtschema of in de aanvullende informatie op de boekingsbevestiging. Houd er rekening mee dat een luchtvaartmaatschappij op een later moment alsnog een tussenlanding kan plannen als dit oorspronkelijk niet zo was.

Hoeveel ruimbagage mag ik meenemen in het vliegtuig?

Sinds 1 april 2014 is bij bijna elke reis de ruimbagage exclusief.

Omdat de bagageregelingen de laatste tijd vaak wijzigen raden we je altijd aan het bagagebeleid van de luchtvaartmaatschappij op hun eigen website te bekijken.

Meer informatie vanuit Tjingo kun je hier teruglezen. Je kunt hier uiteraard ook met ons over bellen, chatten of mailen.

Moet ik verplicht online inchecken?

Voor de meeste luchtvaartmaatschappijen is online inchecken geen verplichting. Wanneer online inchecken niet mogelijk is kun je dit op de luchthaven doen.

Uitzondering hierop zijn Ryanair en Easyjet waarbij online inchecken verplicht is. Doe je dit niet dan betaal je ter plaatse een fikse boete. In enkele gevallen is dit ook verplicht bij TUI Fly Deutschland en Condor. Informeer bij onze medewerkers of dit voor jouw reis nodig is.

De instructies voor het inloggen bij de luchtvaartmaatschappij vind je op de boekingsbevestiging bij ‘aanvullende informatie’.

Wat houden de verschillende stoel- en tariefklasse in?

Een aantal luchtvaartmaatschappijen hanteert verschillende stoelklassen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan economy, comfort en deluxe klasse.

Binnen de verschillende stoelklassen zijn ook nog verschillende tariefklassen. Vliegtuigstoelen met exact hetzelfde comfort worden tegen verschillende tarieven aangeboden. Zo kan je buurman op dezelfde economy stoel als de jouwe hiervoor meer of minder hebben betaald. Welk tariefklasse geldt wordt bepaald aan de hand van beschikbaarheid.

Standaard krijg je op onze website de meest voordelige beschikbare  vliegtuigklasse in de prijsberekening te zien. Je kunt eenvoudig, indien mogelijk, upgraden naar bijvoorbeeld comfort class door contact met ons op te nemen. We laten je dan de meerprijs weten. Deze meerprijs is ook bepaald op basis van beschikbaarheid en kan per dag verschillen.

Waar vind ik mijn vluchtschema?

Wanneer je vluchtschema bekend is tonen wij deze op de website. Zijn de vluchttijden nog niet bekend dan worden ze getoond als ‘00:00 - 00:00’. Enkele weken voor vertrek worden deze tijden bekend gemaakt.


Je vindt je vluchttijden ook terug op je boekingsbevestiging en reisbescheiden. Houd er ernstig rekening mee dat vluchttijden altijd sterk onder voorbehoud zijn en kunnen wijzigen. Dit kan een wijziging zijn van 10 minuten, maar ook enkele uren. In (gelukkig) zeldzame gevallen kan ook een vluchtdag- of luchthavenwijziging plaatsvinden. Compensatie vanuit de touroperator is hiervoor niet mogelijk. We kunnen wel samen met je kijken naar andere vluchten, mogelijk tegen een meerprijs. Houd er dan rekening mee dat ook deze tijden dan onder voorbehoud zijn.

De vluchttijden op de reisbescheiden die je een week voor vertrek ontvangt zijn leidend. Buiten twee weken voor vertrek worden wij vaak niet door de leverancier op de hoogte gebracht van vluchtwijzigingen. Houd hiervoor de informatie van de luchtvaartmaatschappij zelf in de gaten door bijvoorbeeld bij hen in te loggen.


Je kunt ook kijken of de website van de luchthaven of op Teletekst, maar de informatie van de luchtvaartmaatschappij zelf is leidend.

WIJZIGINGEN IN DE BOEKING

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

Je kunt zelf enkele gegevens wijzigen nadat je bent ingelogd. Je kunt rechts bovenaan op de website inloggen met je e-mailadres en wachtwoord.

Onder ''Mijn gegevens'' kun je je gegevens wijzigen. Hier kunt je woonadres, telefoonnummer en/of e-mailadres aanpassen. Verandert je e-mailadres en heb je een boeking bij ons staan, laat ons dit dan ook even per e-mail of chat weten.

Je namen en geboortedatum kun je niet zelf wijzigen. Dit kan namelijk invloed hebben op bestaande boekingen en brengt mogelijk kosten met zich mee. Neem hiervoor altijd contact met ons op.

Is het mogelijk om de bestemming en/of accommodatie van mijn boeking te wijzigen?

Dit is mogelijk (niet in alle gevallen). Wij brengen €35 wijzigingskosten in rekening en de wijzigingskosten van de touroperator kunnen variëren. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.