‘De acceptatie van de SGR-voucher valt over de hele linie mee. Iedereen vindt het wel een fair verhaal. Het verhaal is ook dat wij niet anders kunnen. We doen dit niet uit luxe.’
Dat stelde ANVR-voorman Frank Oostdam zaterdagavond in het tv-programma Kassa op NPO 1.
Volgens het consumentenprogramma waren veel vragen binnengekomen over de SGR-voucher, die ANVR en SGR hebben gelanceerd. Oostdam was in de studio om de meest gestelde vragen te beantwoorden. Hij sprak van een ‘goudgerand voucher’, omdat de dekking door SGR is gegarandeerd.
Een veel gestelde vraag komt van consumenten die al een aanbetaling hebben gedaan en zich afvragen of ze nu de hele reissom moeten voldoen, terwijl ze bijna zeker weten dat hun vakantie niet doorgaat. En of ze niet gewoon hun aanbetaling kunnen terugkrijgen?
Oostdam: ‘Met reizen tot 30 april kan kosteloos worden geannuleerd. Hoe het daarna gaat, is nog niet zeker. Dat betekent dat je contractueel gebonden bent aan de afspraak die je met een touroperator of reisorganisator hebt gemaakt. Dat betekent inderdaad dat je de restbetaling gewoon moet voldoen.’
En als de reisorganisatie annuleert?
‘Als vervolgens duidelijk wordt dat het later wordt, en het betreft een reisorganisatie die het ANVR-advies volgt, dan annuleert de touroperator weer en kun je kosteloos annuleren en krijg je de intussen roemruchte voucher.’
En als mensen liever het geld hun op bankrekening hebben?
‘De acceptatie van de voucher valt over de hele linie mee. Iedereen vindt het wel een fair verhaal. Het verhaal is dat wij niet anders kunnen, omdat we niet de cash in de bedrijven hebben om iedereen daar in te voorzien. Het betekent inderdaad dat je de voucher krijgt. Als je dat echt niet wilt, dan kan dat, alleen het is niet handig om geld te gaan vragen. Want 1: het gaat heel lang duren voordat je je geld krijgt, want we doen dit niet uit luxe. En dat voucher van ons is relatief gesproken toch wel een beetje goudgerand, want het is gegarandeerd door het garantiefonds reisgelden. Dus je krijgt in ieder geval je geld terug. En dat krijg je niet als je nu om geld vraagt en het bedrijf gaat failliet, dat zou zomaar eens kunnen gebeuren in deze tijd. Dan krijg je helemaal niks. Dus ons advies is, en dat is in beider belang, pak dat voucher, dan weet je in ieder geval dat je je geld terug krijgt, dat het gegarandeerd is.
Eer geldt een periode van minimaal zes maanden voor wie zijn geld terug wil. En we zeggen, doe dat na een jaar, want ook de airlines betalen pas na een jaar (de touroperator) terug. Mocht je eerder je geld terug willen, ga dan na zes maanden naar je reisorganisatie.’
Hoeveel garantie biedt zo’n voucher, want SGR heeft ook niet eindeloos diepe zakken?
‘Daarom zit ik hier met een redelijk comfortabel gevoel, omdat we echt een goudgerand voucher hebben. Omdat wij de garantie willen geven, in tegenstelling tot andere vouchers, dat je je geld terug krijgt. Dat geldt voor alle vouchers die tot 1 juni worden uitgegeven. Dat is de datum die SGR heeft gesteld. Daarna zien we wel weer verder.’
En vouchers van luchtvaartmaatschappijen, die zijn niet gedekt door SGR?
‘Het ministerie heeft ook airlines toestemming gegeven om vouchers te hanteren. Ook dat is volstrekt begrijpelijk. Er is een andere termijn aangehangen, 12 maanden in plaats van bij ons 6 maanden. Wij zouden graag een airline garantiefonds zien. Dat is een beetje ons stokpaardje geworden. Want als je een airline-voucher krijgt en de airline mocht failliet gaan, dan heb je als consument een probleem. Dus dat fonds moet er komen.’
Er zijn mensen die graag willen omboeken als je nu niet op reis kunt gaan. Mogen hier kosten voor in rekening worden gebracht?
‘Ja, stel dat je meteen wilt omboeken, dan zijn er diverse reisorganisaties die allemaal verschillende voorwaarden gebruiken. In principe hoor je daar gewoon een fee voor te betalen. Als je een voucher hebt gekregen, dan betekent dat eigenlijk dat je een nieuwe reis gaat boeken. Dat betekent dat een reisbureau of touroperator daar werk voor moet doen en dat die daar kosten voor in rekening brengt. Dat kan niet anders, het is een nieuwe reis.’
Zou het niet eerlijk zijn om kosten met elkaar de delen?
‘In dit soort overmachtssituaties vallen we terug op de regels en de regels zijn: bij het boeken van een nieuwe reis, betaal je een boekingsfee. Dat hoort zo, want ook een organisatie hoort daar zijn werk voor te doen. En daar krijg je ook een mooie reis voor.’
Door: Theo de Reus | 4 april, 2020