RIU opent geleidelijk aan steeds meer hotels. Zo zijn de meeste hotels in Spanje, Portugal en Bulgarije alweer geopend. Natuurlijk met de nodige covid-19 maatregelen, om ervoor te zorgen dat jij zorgeloos vakantie kunt vieren. Vraag jij je af hoe een vakantie in een RIU hotel er deze zomer uit gaat zien?
RIU Hotels & Resorts heeft zich meerdere weken toegelegd op het opstellen van 17 protocollen die gebruikt zullen worden als handleiding bij de handelingen van de hotels na de post-COVID-opening van de hotels. De protocollen gaan gedetailleerd in op het werk van elke afdeling van het hotel om maximale garantie op veiligheid te kunnen bieden aan de gasten en het personeel. Receptie, kamers (schoonmaak), eetzaal, bar, keuken, bakker, leveranciersreceptie, SAT (technische dienst), industriële zones, personeelszones, personeelstransport, fitness en animatie zijn een aantal van de afdelingen die vanaf dit moment de nieuwe maatregelen zullen toepassen in het dagelijks werk om globaal de opening van de hotels te kunnen bewerkstelligen. Deze maatregelen variëren van beperkte bezetting van het hotel en de verschillende zones ervan tot de correcte dosering van de effectief bewezen virucide middelen.
Een essentieel onderdeel van deze protocollen is de training van de werknemers om ervoor te zorgen dat zij de kennis hebben om alle taken waarmee zij te maken hebben in hun werk te kunnen uitvoeren. Het volgen van de werknemers en controleren dat zij alleen op hun werkplek verschijnen in optimale gezondheidscondities is ook een onmisbaar element voor het succes van dit plan, evenals het garanderen dat geen enkele werknemer die tot een risicogroep behoort delicate taken uitvoert, zoals het schoonmaken van elementen of zones met vermoedelijke gevallen van COVID-19.
Maatregelen voor de receptie
De protocollen gaan diep in op de nieuwe maatregelen die betrekking hebben op bijvoorbeeld de bezetting van het hotel tot maximaal 50-60% (met uitzondering van plaatselijke strengere maatregelen), het controleren van de temperatuur van de gasten bij aankomst, de graduele invoering van de mogelijkheid tot online inchecken om het uitwisselen van fysieke documenten zoveel mogelijk te beperken, het installeren van schermen in de recepties, het respecteren van de veiligheidsafstand of het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) voor het personeel, desinfectie van hun werkplek en gebruiksvoorwerpen na elke werkdag, evenals het stimuleren van het gebruik van de app van het hotel voor het raadplegen van informatie en tijden om, nogmaals, het uitwisselen van documenten te vermijden. De uitchecktijden worden vervroegd naar 11.00 uur en de inchecktijden worden verlaat naar 16.00 uur om te kunnen voldoen aan de nieuwe maatregelen voor het schoonmaken van de kamers. In de lobby‘s worden de palen met informatie momenteel uitgeschakeld en wordt de informatie aangeboden in een molen.
Kamers en schoonmaak
In de kamers worden alle niet essentiële elementen verwijderd, zoals koffiezetapparaten, tijdschriften, brochures en waszakken; de toiletartikelen worden beperkt tot een essentieel minimum en met de tijd wordt een dispenser met desinfecterende handgel in iedere kamer geïnstalleerd.
Het personeel houdt zich aan het protocol om kruisbesmetting tijdens de schoonmaak van de kamers te vermijden, die voortkomt uit meer dan 65 jaar ervaring van RIU. Dit komt neer op het gebruik van drie doeken van verschillende kleuren die slechts voor één kamer worden gebruikt voor het schoonmaken van het terras, de kamer en de badkamer, in deze volgorde. Bewezen effectieve virucide producten zullen worden ingevoerd en al het personeel wordt verplicht PBM te gebruiken. Bovendien wordt extra aandacht besteed aan de desinfectie van gebruiksvoorwerpen, zoals de afstandsbediening van de televisie, telefoon, handgrepen, deuren en gordijnen. Op alle oppervlakken van de kamer worden virucide producten verneveld bij het verlaten van de kamer en de aanbevolen tijd die door de fabrikant wordt aanbevolen voor de veiligheid tussen de schoonmaak en het inchecken van de nieuwe gast wordt aangehouden.
Daarbij wordt per hotel een „desinfectieteam“ samengesteld die gespecialiseerd is in de schoonmaak van kamers die bezet zijn met vermoede of bevestigde gevallen van het coronavirus. In het geval dat mogelijke zieken niet kunnen vervoerd naar een ziekenhuis, wordt een specifieke zone van het hotel gereserveerd met strikte toegangsmaatregelen, bezetting van de kamers en schoonmaak.
Eetzaal
RIU zet zich krachtig in om de buffetten te behouden; deze zijn een kenmerkend onderdeel van het aanbod en worden zeer gewaardeerd worden door de klanten. Hiervoor worden veiligheidsmaatregelen ingevoerd die door zowel het personeel als de klanten moeten worden opgevolgd. Er worden toerbeurten gehouden voor de lunch en het diner, het aantal mensen in de restaurants wordt beperkt en desinfectie van de handen wordt verplicht bij de ingang. Elke gast moet handschoenen en een mondmasker dragen bij het buffet, dat vanaf nu meer individuele porties, meer voorverpakte producten en meer live cooking zal bevatten. Er wordt een strengere routine ingevoerd voor het controleren van temperaturen, het verwisselen van het bestek voor opscheppen en de hygiënemaatregelen en afstand van de werknemers. De tafels worden gedekt met kleden voor eenmalig gebruik, het bestek ligt op tafel en de zitplaatsen worden toegekend met inachtneming van een veilige afstand, het vermijden van wandelpaden en andere maatregelen.
Zwembaden en technische diensten
Het aantal mensen dat toegang heeft tot de zwembaden zal beperkt zijn, de ligstoelen en parasols worden geplaatst op afstand en er zal geen kaart nodig zijn om de natte handdoeken te ruilen aan het eind van het zwembadbezoek. De frequentie van schoonmaak en desinfectie van de zwembadzone en jacuzzi zal worden verhoogd, er worden voor deze situatie geschikte desinfecterende producten gebruikt voor het water; ook wordt gelet op de individuele beschermingmaatregelen met mondmaskers en handschoenen voor het personeel.
Onder de functies van het onderhoudspersoneel valt tevens het waken voor een correct functioneren van de airconditioning, de desinfectie en supervisie van de afwasinstallaties en dat het werkgereedschap na elk gebruik wordt gedesinfecteerd.
Dit zijn voorbeelden die besproken worden in de nieuwe protocollen, maar er zijn vele andere acties waarbij leveranciers, vervoerders en distributeurs betrokken zijn, of die betrekking hebben op het gebruik van liften en schoonmaken van de toiletten in de gemeenschappelijke zones, evenals de nieuwe maatregelen voor het personeel van de bars, keukens en animatie.
RIU heeft zich toegelegd op deze taak als toonaangevende leider in de herziening van alle werkprocessen in de hotels, die nodig is om de maximale veiligheid te kunnen garanderen in zijn hotels na de periode van sanitaire crisis. Het werk zal constant worden gecontroleerd met oog op de evolutie van de pandemie, de behandelingen en het verschijnen van regels en efficiënte producten om de verspreiding van het virus tegen te gaan. De keten wil zo snel mogelijk zijn activiteiten hervatten en in staat zijn alle garanties te bieden die binnen zijn mogelijkheden vallen. De hotelketen beleeft momenteel de ergste crisis die zich ooit in de sector heeft voorgedaan, met 99 hotels in 19 landen gesloten, maar richt zich op het werk dat nodig is om de activiteiten te hervatten en het personeel weer aan het werk te laten gaan.
U kunt het overzicht hier downloaden.